To content
Department of Arts and Sports Sciences
Sport Pedagogy

Benjamin Büscher

Portrait von Benjamin Büscher © Felix Schmale​/​TU Dortmund

Research Assistant

Room 1.120
Otto-Hahn-Straße 3
44227 Dortmund, Germany

Phone: +49 231 755 4148
Fax: +49 231 755 4105

E-mail

Office hours:

On request via e-mail.

Important note: TIP : If you are interested in studying abroad as part of your sports studies, please check the study abroad page of the sports homepage and the International Office of the TU Dortmund University.

Materials

About the person

  • Module E: Roller sports
  • Module K: Trend sports
  • Module B: Sociology of Sport
  • Head of the Center for School Sport Research
  • Coordinator for study abroad in sports studies
  • Networker of the Institute for the DVS Commission of Young Scientists

 

10/2009 - 02/2016: Teacher training in Physical Education and English Language and Literature at the TU Dortmund University (B.A. & M.Ed.)

10/2013 - 11/2017: Member of the board of the Association for the Promotion of Youth Culture Dortmund e.V. in the function of youth warden.

05/2014 - 04/2016: Student assistant (WHF) at the Institute of Sports and Sports Science at the TU Dortmund University (Department of Sports Education).

05/2016 - 11/2017: Teacher traineeship for the teaching at grammar schools and comprehensive schools (subjects: Sports and English) at the Stadtgymnasium Dortmund

08/2018 - 02/2019: teaching position at Heinrich-Heine-Gymnasium Dortmund (substitute position for the subjects: sports and English)

since 02/2019: Research assistant at the Institute for Sport and Sport Science at TU Dortmund University (work areas: Sport Pedagogy & Sport Sociology)

Büscher, B. (2019). Skateboarding im Sportunterricht. Ein Unterrichtsvorhaben in der Skatehalle. Sport & Spiel 75, 32-39.

Büscher, B. (2020). Schulsport Skateboarding. Die Grundlagen spielend auf das Schulgelände übertragen. Sport & Spiel 78, 29-34.

Büscher, B. & Stamm, L. (2020). Bericht zur 2. Jahrestagung des Netzwerks "Qualitative Forschung in der Sportwissenschaft" 2019 in Marburg. Ze-phir. Informationen für den sportwissenschaftlichen Nachwuchs 27 (1), 28-29.

Zander, B., Büscher, B. & Stamm, L. (2020). Erfahrungsräume jugendlicher Peergroups im Verlauf vom 7. zum 9. Schuljahr. In B. Zander und J. Thiele (Hrsg.), Jugendliche im Spannungsfeld von Schule und Lebenswelt. Rekonstruktion sportiver Erfahrungsräume in synchroner und diachroner Perspektive (Sport – Gesellschaft – Kultur, 1. Ausg.). (S. 275-338). Springer VS. doi.org/10.1007/978-3-658-31348-7_8

Büscher, B. (2021). Calisthenics im Sportunterricht. Street-Work-outs im Outdoor-Fitnesspark erarbeiten. Sport & Spiel 81, 20-24.

Büscher, B. (2022). Brennball auf Rollen?! Weiterentwicklung des Spieleklassikers durch Rollgeräte und Hindernisse. Sport & Spiel 85, 30-31.

Büscher, B. & Muhsal, F. (2022). Skateboarding im Sportunterricht. Eine Analyse des historischen Diskurses fachdidaktischer Publikationen in Deutschland. sportunterricht 71 (5), 199-204. doi.org/10.30426/SU-2022-05-2

Rode, D.; Zander, B.; Rief, M.; Ahns, M.; Ratzmann, A.; Ammesberger, G.; Büscher, B.; Hartmann, M.; Magner, A.; Metz S. & Schiller, D. (2022). Die digitale Zukunft qualitativer Forschung zu Körper und Sport. Ein partizipatives Forschungsexperiment mit der Methode der empathy-based stories. In Rode, D.; Zander, B.; Rief, M.; Ahns, M.; Ratzmann, A.; Ammesberger, G. (Hrsg.), Sozialwissenschaftliche Forschung zu Körper und Sport unter den Bedingungen der Digitalisierung. Dokumentation der 3. Jahrestagung des Netzwerks "Qualitative Forschung in der Sportwissenschaft". (S. 45-62)

Büscher, B., Kilberth, V., Therani, R., Helmich, H. (2022) "Auf in den Skatepark!" Ein Lehr-Lern-Angebot zum Skateboarding. Sportpraxis 63 (5). 21-24.

Büscher, B. (2022). Skateboarding mit Kindern – Ethnographie eines bewegungskulturellen Sozialraumes. In J. Schwier & M. Seyda (Hrsg.), Bewegung, Spiel und Sport im Kindesalter. Neue Entwicklungen und Herausforderungen in der Sportpädagogik. (S. 101-110). transcript.

Büscher, B., Brunzel, T. & Malzkorn J. (2018). Unser U-Topia – Zur DIY-Kultur im Skateboarding. Vortrag im Rahmen der Reihe „endstation.goldkante“ am 18.10.2018 im Kulturzentrum Goldkante in Bochum.

Büscher, B., Grandt, S., Klepping, D. & Eickhoff, M. (2019). Skateboarding aus sportsoziologischer Perspektive. Vortrag und Diskussion im Rahmen der Ausstellung „The Art of Skate“ am 24.5.2019 im Museum U2 in Dortmund.

Büscher, B. (2019). Trendsport in der Schule – Inhaltsauswahl, didaktische Konzeption und organisatorische Rahmung. Vortrag im Rahmen des „Tag des Schulsports“ am 5.6.2019 an der Technischen Universität Dortmund.

Büscher, B. (2019). Skateboarding im Sportunterricht – Anwendungsfelder, Sicherheitsrahmung und praktische Umsetzung. Fortbildung im Rahmen des „Schulsporttag“ am 18.9.2019 an der Ruhr Universität Bochum.

Büscher, B. (2020). Zwischenräume – Ethnographie eines semiformalen Sportsettings der Skateboarding-Szene. Digitale Postersession im Rahmen der Jahrestagung der Kommission Sportpädagogik DGfE „Narrative zwischen Wissen und Können“ vom 2.-4.12.2020 an der FHNW in Muttenz, CH.

Büscher, B. (2021). Veränderte Organisationsstrukturen im Skateboarding – Empirische Figurationen aus einer praxeologisch-kulturtheoretischen Perspektive. Digitaler Vortrag im Rahmen der 34. Jahrestagung der DVS-Sektion Sportpädagogik "Figurationen sportpädagogischer Forschung und Lehre" am 3. und 4.6.2021 an der Universität Hildesheim.

Kilberth, V., Büscher, B., Skaliks, D. & Schulze-Dieckhoff, V. (2021). Jede Stadt braucht einen DIY-Skatepark, damit was passiert! Vortrag und Diskussion im Rahmen der Reihe „Stadtgespräch & Ortspotenziale“ am 29.8.2021 in der TRANSURBAN Residency in Dortmund.

Büscher, B., Herzog, M. & Kurlbaum, B. (2022). Content and Language Integrated Learning im Geschichts- und Sportunterricht. Fortbildung im Fachseminar Englisch Gymnasium am 15.3.2022 im ZfsL Dortmund.

Theis, C., Büscher, B. & Hübner, C. (2022). Ethnografie in der Sportpädagogik. Digitaler Arbeitskreis im Rahmen de 25. DVS-Hochschultages „Sportwissenschaft in gesellschaftlicher Verantwortung“ vom 29.-31.3.2022 an der Christian-Albrechts-Universität Kiel.

Büscher, B. (2022). Feldforschung und ethnographische Zugänge zum Sport. Gastvortrag im Rahmen der Ringvorlesung „Einführung in das wissenschaftsmethodologische Arbeiten“ am 17.5.2022 im Institut für Sportwissenschaft und Bewegungspädagogik der TU Braunschweig.

Büscher, B. (2022). Trendsport in der Schule II – Informelles Lernen, Bildung und Methodik. Workshop im Rahmen des 9. „Tag des Schulsports“ am 1.6.2022 an der TU Dortmund.

Trautmann, L., Büscher, B., Hübner, C. & Vohle, F. (2022). Wissenstransfer in nicht-formale Settings der Sportpädagogik. Arbeitskreis im Rahmen der 35. Jahrestagung der DVS-Kommission Sportpädagogik „Wissenstransfer – ein zentrales Thema für die Sportpädagogik?“ vom 16.-18.6.2022 an der WWU Münster.

Büscher, B. (2022). Kleine Spiele auf Rollen und Rädern. Fortbildung im Rahmen des 3. „Kinder- und Jugensportkongress“ am 23.9.2022 an der Universität Duisburg-Essen.