To content
Department of Arts and Sports Sciences
Sports Psychology

Publikations

Dreiskämper, D., Burrmann, U., Kehne, M., Neuber, N., Rulofs, B., Süßenbach, J., Voigts, G., & Henning, L. (Hrsg.). (2024). Die Potenziale von Bewegung, Spiel und Sport für gesundes Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen in Deutschland - Befunde und Analysen aus dem Projekt Move for Health. Springer VS.

 

Burrmann, U., Dreiskämper, D. & Henning, L. (2024) Jugend, Sport und Raumstruktur – zur Relevanz von Sport für Jugendliche in differenten Raumgefügen. In C. Grunert und K. Ludwig (Hrsg.) Jugend – ländlicher Raum – Peripherie(sierung). Springer, in press.

 

Burrmann, U., Henning, L., & Dreiskämper, D. (2024) Sport von Jugendlichen in der Freizeit vor dem Hintergrundgesellschaftlicher Trends.  Forum Kinder- und Jugendsport https://doi.org/10.1007/s43594-024-00132-4

 

Henning, L., Burrmann, U., Göttlich, E., & Dreiskämper, D. (2024). Prädiktoren von regelmäßiger sportlicher Aktivität, Sportver-einsmitgliedschaft und mentaler Gesundheit von Jugendlichen – Ergebnisse der für Deutschland repräsentativen Move-For-Health-Studie. Forum Kinder- und Jugendsport. https://doi.org/10.1007/s43594-024-00133-3

 

Limmeroth, J., Pauly, H., Schücker, L., Zenko, Z., & Hagemann, N. (2024). Maintain your mind, maintain your focus: Effects of focused attention and intensity in experienced runners. Psychology of Sport and Exercise, 73, 102616.

 

Marckhoff, M., Dahl, S., Dreiskämper, D., Duensing-Knop, F., Große-Westermann, U., Henning, L., ... & Föcker, M. (2024, April). Jugendliche mit psychischen Erkrankungen im Sport–das Setting macht’s. In Forum Kinder-und Jugendsport, 1-5.

 

Petróczi, A., Martinelli, L. A., Thrower, S. N., Veltmaat, A., Heyes, A., Barkoukis, V., ... & Zelli, A. (2024). Elite athletes’ values in action: an important yet complicated aspect in anti-doping education. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1-27.

Ehlen, S., Henning, L., Rehaag, R., & Dreiskämper, D. (2023). Kindergesundheit in sozioökonomisch benachteiligten Stadtquartieren–eine Strukturgleichungsmodellierung. Prävention und Gesundheitsförderung, 18(4), 576-588.

 

Henning, L., Tietjens, M. & Dreiskämper, D. (2023).  The meaning of school grades and self-concept for general self-esteem in secondary school students: A comparison between the physical fitness and verbal domain using the internal/external frame of reference model. Zeitschrift für Sportpsychologie, 30(1), 23–35. doi: https://doi.org/10.1026/1612-5010/a000375.

 

Veltmaat, A., Dreiskämper, D., Brueckner, S., Bondarev, D., Heyes, A., Barkoukis, V., ... & Petróczi, A. (2023). Context matters: athletes’ perception of dopers’ values, actions and vulnerabilities. Frontiers in sports and active living, 5, 1229679.

Barkoukis, V., Mallia, L., Lazuras, L., Ourda, D., Agnello, S., Andjelkovic, M., Dreiskämper, D. … & Zelli, A. (2022). The role of comprehensive education in anti-doping policy legitimacy and support among clean athletes. Psychology of Sport and Exercise, 102173.

 

Dreiskämper, D., Tietjens, M., & Schott, N. (2022). The physical self-concept across childhood: Measurement development and meaning for physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 61, 102187.

 

Henning, L., Dreiskämper, D., Pauly, H., Filz, S., & Tietjens, M. (2022). What Influences Children’s Physical Activity? Investigating the Effects of Physical Self-Concept, Physical Self-Guides, Self-Efficacy, and Motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 44(6), 393-408.

 

Henning, L., Dreiskämper, D., & Tietjens, M. (2022). The interplay of actual and perceived physical fitness in children: Effects on motivation and physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 58, 102055.

Clancy, S., Owusu-Sekyere, F., Shelley, J., Veltmaat, A., De Maria, A., & Petróczi, A. (2022). The role of personal commitment to integrity in clean sport and anti-doping. Performance Enhancement & Health, 10(4), 100232.

 

Dreiskämper, D., Burrmann, U., Kehne, M., Neuber, N., Rulofs, B., Süßenbach, J., Voigts, G., & Henning, L. (Hrsg.). (2024). Die Potenziale von Bewegung, Spiel und Sport für gesundes Aufwachsen von Kindern und Jugendlichen in Deutschland - Befunde und Analysen aus dem Projekt Move for Health. Springer VS.

 

Dreiskämper, D., Tietjens, M., & Schott, N. (2022). The physical self-concept across childhood: Measurement development and meaning for physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 61, 102187.

 

Dreiskämper, D. (2021). Sport bei ausgewählten Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter - Neurologische und Psychiatrische Erkrankungen. In Menrath, I., Granacher, U., Graf, C. (Hrsg.), Kompendium Kindersportmedizin. Springer.

 

Dreiskämper, D., Utesch, T., & Tietjens, M. (2018). The perceived motor competence questionnaire in childhood (PMC-C). Journal of motor learning and development, 6(s2), S264-S280.

 

Dreiskämper, D., Tietjens, M., Honemann, S., Naul, R., & Freund, P. A. (2015). PSK-Kinder–Ein Fragebogen zur Erfassung des physischen Selbstkonzepts von Kindern im Grundschulalter. Zeitschrift für Sportpsychologie.

 

Dreiskämper, D., Strauß, B., Hagemann, N., & Büsch, D. (2013). Influence of red jersey color on physical parameters in combat sports. Journal of Sport and Exercise Psychology, 35(1), 44-49.

 

Henning, L., Dreiskämper, D., & Tietjens, M. (2022). The interplay of actual and perceived physical fitness in children: Effects on motivation and physical activity. Psychology of Sport and Exercise, 58, 102055.

 

Leis, O., Raue, C., Dreiskämper, D., & Lautenbach, F. (2021). To be or not to be (e) sports? That is not the question! Why and how sport and exercise psychology could research esports. German Journal of Exercise and Sport Research, 51(2), 241-247.

 

Raue, C., Dreiskämper, D., & Strauß, B. (2020). Do we agree on who is playing the ball? Developing a video-based measurement for Shared Mental Models in tennis doubles. Plos one, 15(12), e0242783.

 

Utesch, T., Dreiskämper, D., Naul, R., & Geukes, K. (2018). Understanding physical (in-) activity, overweight, and obesity in childhood: Effects of congruence between physical self-concept and motor competence. Scientific reports, 8(1), 5908.

 

Utesch, T., Dreiskämper, D., Strauß, B., & Naul, R. (2018). The development of the physical fitness construct across childhood. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 28(1), 212-219.