To content
Department of Arts and Sports Sciences
Sport Pedagogy

Prof. Dr. Jörg Thiele

Portrait von Prof. Dr. Jörg Thiele © Felix Schmale​/​TU Dortmund

Head of Department 4: Education and 'Bildung' (Sport Pedagogy)

Head of Department 6 (temporary): Culture and Society (Sport Sociology)

Room 1.121
Otto-Hahn-Strasse 3
44227 Dortmund, Germany

Phone: +49 231 755 4109
Fax: +49 231 755 4105

E-mail

Office hours:

during the semester:
- Tuesdays, 17:00 - 18:00 Zoom consultation hour
 (Prior registration by e-mail is required.)
 - Wednesdays, 10:00 - 11:00 a.m. in room 1.121

 

Exam information

Dear students, please read the information on the respective module examinations attached in the files below carefully! This will enable you to answer questions in advance or to specifically address open questions and possibly avoid waiting times for consultation. Currently important: Basic information about exams under Corona conditions. Email inquiries that can be answered just by reading the information will not be answered again by me. I ask for your understanding.

Materials

About the person

1979-1985:
Studies of Sport Science, Philosophy, Pedagogy in Cologne

1985-1989:
Research Assistant at the Pedagogical Seminar of the Cologne Sport University

1989:
Doctorate in Sports Pedagogy ("Phenomenology and Sports Education")

1989-1995:
Research Assistant at the Pedagogical Seminar of the Cologne Sport University

1995:
Habilitation in Sport Science, focus on Sport Pedagogy > Topic: "Body Experience - Physical Experience - Movement Experience"

1995-2000:
University lecturer at the Pedagogical Seminar of the Cologne Sport University

1996-1997:
Substitute professor of sport pedagogy, University of Münster

1999-2000:
Substitute professor of sport pedagogy, University of Freiburg

since 2001:
Professor of sport pedagogy at the TU Dortmund University
 

 

 

Research focus

  • School sports research
  • Professionalization in the field of sports (school/extracurricular)
  • Regional school sports development
  • Theoretical foundations of sports pedagogy

Projects

Publikationen der letzten Jahre:

Schierz, M. & Thiele, J. (2013). Weiter denken – Umdenken – Neu denken? Argumente zur Fortentwicklung der sportdidaktischen Leitidee der Handlungsfähigkeit. In H. Aschebrock & G. Stibbe (Hrsg.), Didaktische Konzepte für den Schulsport (S. 122-147). Meyer & Meyer: Aachen.

Prediger, S., Komorek, M., Fischer, A. Hinz, R., Hußmann, S., Moschner, B., Ralle, B. & Thiele, J. (2013). Der lange Weg zum Unterrichtsdesign. Zur Begründung und Umsetzung fachdidaktischer Forschungs- und Entwicklungsprogramme. In M. Komorek & S. Prediger (Hrsg.), Der lange Weg zum Unterrichtsdesign. Zur Begründung und Umsetzung fachdidaktischer Forschungs- und Entwicklungsprogramme (S. 9-24). Münser: Waxmann.

Hußmann, S., Thiele, J., Hinz, R., Prediger, S. & Ralle, B. (2013). Gegenstandsorientierte Unterrichtsdesigns entwickeln und erforschen. Fachdidaktische Entwicklungsforschung im Dortmunder Modell. In M. Komorek & S. Prediger (Hrsg.), Der lange Weg zum Unterrichtsdesign. Zur Begründung und Umsetzung fachdidaktischer Forschungs- und Entwicklungsprogramme (S. 25-42). Münster: Waxmann.

Thiele, J. (2013). ´´Normale Wissenschaft´´ - Die Sportpädagogik im Prozess der Normalisierung. In A. Gogoll & R. Messmer (Hrsg.), Sportpädagogik zwischen Stillstand und Beliebigkeit (S. 27-46). Magglingen: Bundesamt für Sport.

Thiele, J. (2013). Auslegungen der pragmatischen Fachdidaktik. In P. Neumann & E. Balz (Hrsg.), Sportdidaktik. Pragmatische Fachdidaktik für die Sekundarstufe I und II (S. 24-33). Berlin: Cornelsen.

Thiele, J. (2014). Schulsportentwicklung als Gestaltungsaufgabe von Schulleitungen. In R. Pfundtner (Hrsg.), Grundwissen Schulleitung. Handbuch für das Schulmanagement (S. 56-63). Köln: Verlag Carl Link.

Thiele, J. & Burrmann, U. (2014). Regionale Schulsportforschung. Möglichkeiten und Begrenzungen eines Untersuchungsansatzes am Beispiel der Stadt Dortmund. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung 2, 1, 41-62.

Thiele, J. (2014): Qualität der Bildungsarbeit im Kinder- und Jugendsport: Möglichkeiten und Grenzen einer Qualitätssicherung. In H. Aschebrock, E. Beckers & R.-P. Pack (Hrsg.), Bildung braucht Bewegung. Vom Bildungsverständnis zur Bildungspraxis im Kinder- und Jugendsport (S. 369-394). Aachen: Meyer&Meyer.

Thiele, J. & Schierz, M. (2014). Schulsportforschung als Schul-Fach-Kultur-Forschung - Überlegungen zur theoretischen Fundierung qualitativer Mehrebenenanalysen im Sport. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung 2, 2, 5-20.

Serwe-Pandrick, E. & Thiele, J. (2015). ´´Reflektierte Praxis´´ im Sportunterricht der Sek. I und II - Fachdidaktische Positionen und lehrpraktische Perspektiven. In E. Balz & P. Neumann (Hrsg.), Schulsport: Anspruch und Wirklichkeit. Deutungen, Differenzstudien, Denkanstöße (S. 173-184). Aachen: Shaker.

Thiele, J. (2015). ´´Mehr als Anspruch und Wirklichkeit´´ - Ein Interview der Herausgeber mit Jörg Thiele. In E. Balz & P. Neumann (Hrsg.), Schulsport: Anspruch und Wirklichkeit. Deutungen, Differenzstudien, Denkanstöße (S. 216-222). Aachen: Shaker.

Thiele, J. & Schierz, M. (2015). Angebot oder Zumutung? Komplexität und Reflexivität in sportpädagosichen Diskursen. In S. Körner & V.Schürmann (Hrsg.), Reflexive Sportwissenschaft. Konzepte und Fallanalysen (S. 157-168). Berlin: Lehmanns Media.

Seyda, M. & Thiele, J. (2016). Nachhaltigkeit in der Schulsportentwicklung? - Eine exemplarische Analyse. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung 4, 1, 5-24.

Thiele, J. (2017). Erkenntnisgenerierung in der Schulsportforschung - ein zweiter Blick. In G. Stibbe & H. Aschebrock (Hrsg.), Schulsportforschung. Wissenschaftstheoretische und methodologische Reflexionen (S. 29-44). Münster: Waxmann.

Thiele, J. (2017). Sportpädagogik - Differenzierungsprozesse und aktuelle Entwicklungen. In M. Krüger & A. Güllich (Hrsg.) Handbuch Sportwissenschaften. Wiesbaden: Springer.

Schierz, M. & Thiele, J. (2018). Transformatorische Bildungsprozesse in universitären Bildungsbiographien. In R. Laging & P. Kuhn (Hrsg.), Bildungstheorie und Sportdidaktik. Ein Diskurs zwischen kategorialer und transformatorischer Bildung (S. 229-249). Wiesbaden: VS Verlag.

Ralle, B. & Thiele, J. (Hrsg.) (2019). Sinnstiftende Lehr-Lern-Prozesse initiieren. Zur Rolle von Kontexten in der Fachdidaktik. Münster: Waxmann.

Ralle, B. & Thiele, J. (2019). Einleitung. In Dies. (Hrsg.), Sinnstiftende Lernprozesse initiieren (S. 9-17). Münster: Waxmann.

Dube, J., Hußmann, S., Gärtner, C., Ralle, B. & Thiele, J. (2019). Der Weg zur Handlungsbefähigung. Ein fachdidaktikenübergreifendes Strukturmodell zur Schaffung von Sinnangeboten. In B. Ralle & J. Thiele (Hrsg.), Sinnstiftende Lehr-Lern-Prozesse initiieren (S. 17-35). Münster: Waxmann.

Thiele, J. & Seyda, M. (2020). Die Idee einer Täglichen Sportstunde an Grundschulen (S. 323-334). In P. Neumann & E. Balz (Hrsg.). Grundschulsport. Empirische Einblicke und pädagogische Empfehlungen. Aachen: Meyer & Meyer.

Thiele, J. & Schierz, M. (2020). Sportunterricht nach PISA. Zeitschrift für sportpädagogische Forschung 8, 1, 5-22.

Thiele, J. & Zander, B. (Hrsg.) (2020). Jugendliche im Spannungsfeld von Schule und Lebenswelt. Rekonstruktion sportiver Erfahrungsräume in synchroner und diachroner Perspektive. Wiesbaden: VS Springer.

Thiele, J. & Zander, B. (2020). Einleitung. In J. Thiele & B. Zander (Hrsg.) (2020). Jugendliche im Spannungsfeld von Schule und Lebenswelt. Rekonstruktion sportiver Erfahrungsräume in synchroner und diachroner Perspektive (S. 1-10). Wiesbaden: VS Springer.

Thiele, J. & Burrmann, U. (2020). Theoretische Rahmung. In J. Thiele & B. Zander (Hrsg.) (2020). Jugendliche im Spannungsfeld von Schule und Lebenswelt. Rekonstruktion sportiver Erfahrungsräume in synchroner und diachroner Perspektive (S. 11-56). Wiesbaden: VS Springer.

Thiele, J. (2020). Erfahrungsraum Schule. In J. Thiele & B. Zander (Hrsg.) (2020). Jugendliche im Spannungsfeld von Schule und Lebenswelt. Rekonstruktion sportiver Erfahrungsräume in synchroner und diachroner Perspektive (S. 91-132). Wiesbaden: VS Springer.

Thiele, J. & Zander, B. (2020). Fazit und Ausblick. In J. Thiele & B. Zander (Hrsg.) (2020). Jugendliche im Spannungsfeld von Schule und Lebenswelt. Rekonstruktion sportiver Erfahrungsräume in synchroner und diachroner Perspektive (S. 339-357). Wiesbaden: VS Springer.

Thiele, J. (2020). Sportpädagogik 2.0. Die anthropologische Sportpädagogik am Ausgang ihrer Epoche? Zeitschrift für sportpädagogische Forschung 8, 2, 5-21.

Schierz, M. & Thiele, J. (2023). Eine Fallrekonstruktion zur Kompensation von Sportunterricht in Corona-Zeiten am Beispiel der Objektiven Hermeneutik. In B. Zander, D. Rode, D. Schiller & D. Wolf (Hrsg.), Qualitatives Forschen in der Sportpädagogik. Beiträge zu einer reflexiven Methodologie (S. 443-504). Springer.

Serwe-Pandrick, E. & Thiele, J. (2023). „Same same but different“: Innovation und Transfer als Daueraufgaben der Schulsportentwicklung. In A. Böttcher, S. Meier, A. Poweleit & S. Ruin (Hrsg.), Schulsport im Spiegel der Zeit(en). Kontinuitäten und Diskontinuitäten im sportdidaktischen Diskurs (S. 119-135). Meyer & Meyer.

Thiele, J. & Serwe-Pandrick, E. (2023). „Zwischen Quatschen und turnen“ – Der „reflective turn“ in der Sportpädagogik als Gegenstand der Radikalkritik. In E. Meinberg, G. Stibbe & P. Frei (Hrsg.), Streiflichter der Sportpädagogik. Brennpunkte der Sportwissenschaft Bd. 43 (S. 51-68). Nomos.